Stäng

Din kundvagn (0)

Kundvagnen är tom
Totalt 0 kr
Till kassan
499 kr kvar till fri frakt
Trygg betalning
Fri frakt över 499 kr

KÖPVILLKOR

Din beställning

När vi mottagit din beställning skickas det inom kort ut en orderbekräftelse till din e-post. Där finns information om din beställning. Kontrollera alltid din bekräftelse och kontakta kundtjänst snarast om något känns oklart.

Är beställaren under 18 år skall målsmans tillstånd inhämtas av beställaren innan köpet genomförs. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt medför att vi skadas ekonomiskt, polisanmäls.

Mina rättigheter som konsument

Vi rekommenderar våra kunder att ni tar kontakt med oss i första hand när det gäller eventuell reklamation, ångerrätt eller andra frågor gällande din beställning.

För detaljerad information om dina rättigheter som konsument hänvisar vi till www.konsumentverket.se  För att som konsument få hjälp med att lösa en tvist utanför domstol kan man kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) www.arn.se (Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm) eller vända sig till EU-kommissionens hemsida som specialiserar sig på tvistlösning inom e-handeln: http://ec.europa.eu/odr

Kundservice och öppettider

Du kan kontakta oss på:

E-post: info@ecoteket.se

Vi svarar på mail så fort vi har möjlighet, vanligtvis inom 24 timmar.

Telefon: +46760 29 50 05

Våra telefontider är helgfria vardagar mellan 9:00 – 15.00

Postadress:

Ecoplanet AB
Skolgatan 6 C
535 30 KVÄNUM
SVERIGE

Priser

Alla priser på www.ecoteket.se är angivna i SEK, inklusive moms.

För företag så visas priser med exkl. moms.

Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan.

Betalningssätt

Vi använder Klarna Checkout som betalningslösning vilket gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla hos oss. Fyll i kontaktuppgifter och välj den betalmetod som passar dig bäst.

Privatkunder:

Klarna Checkout skiljer på köp och betalning. Först bekräftar du ditt köp och sedan väljer du hur du vill betala. Klarna Checkout erbjuder följande betalsätt:

  • Faktura - Att betala mot faktura via Klarna är ett säkert och smidigt betalsätt. Det innebär att du betalar först när du har fått hem dina varor, vilket gör att du kan kontrollera varorna innan du betalar. Fakturan har en förfallotid på 14 dagar. Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mail. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot faktura.

  • Kontokredit / Delbetalning - När du delbetalar eller väljer att betala i din egen takt, samlas dina köp på en månadsfaktura som skickas ut direkt från Klarna. Denna betalar du i slutet av månaden efter. En administrativ avgift om 29 kr tillkommer per samlingsfaktura. En påminnelseavgift på 60 kr tillkommer vid utebliven betalning. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Observera att en kreditupplysning kan ske vid köp mot kontokredit.

  • Kortbetalning - Efter bekräftat köp i kassan kan du välja att betala med kort (VISA, Mastercard, American Express) ange dina kortuppgifter för att slutföra betalningen.

  • Direktbetalning via bank - Med direktbetalning betalar du i kassan med hjälp av BankID. Pengarna dras direkt från ditt konto. Direktbetalning fungerar med följande banker: Nordea, Handelsbanken, SEB och Swedbank.

  • Klarna Direkt - Med Klarna Direkt betalar du direkt i kassan med Mobilt BankID. Pengarna dras först när vi skickat dina varor.

Oavsett vilket betalsätt du väljer så är allt lika tryggt och säkert. Klarna hanterar samtliga kortuppgifter och information vid direktöverföring i enlighet med Payment Card Industry Data Security Standards (PCI DSS). Ecoplanet AB innehar SSL-certifikat som möjliggör kryptering av dataöverföring.

Se Klarnas användarvillkor här

Företagskunder:

Företagskunder kan välja att betala med kort eller mot faktura via Klarna Checkout. Fakturan har en förfallotid på 30 dagar. Ingen faktureringsavgift tillkommer.
Observera att fakturan skickas direkt från Klarna via mail.

Frakt och Leverans

Alla leveranser sker med DHL multishipping. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis 14 dagar från avsändandet.

Vi erbjuder följande leveranssätt:

  • DHL ombud/servicepoint ( inrikes )
    Standardfrakt 49 kr. Fri frakt vid köp över 499 kr.

Paketet levereras alltid till närmaste utlämningsställe. Så snart paketet har anlänt till ditt utlämningsställe så skickas en SMS avisering till dig som du tillsammans med legitimation behöver vid uthämtning.

  • DHL Hemleverans/Home delivery
    Hemleverans 99 kr. Paketet levereras hem till din dörr. Avisering om leveranstid sker via sms. Utkörning mellan kl. 9-17.
  • DHL Utkörning till företag
    Frakt 99 kr. Utkörning till företag på dagtid mellan 9-17.

Försändelser som skickas till ombud ligger på uthämtningsstället i 14 dagar innan den returneras till oss. Ej uthämtade paket debiteras med 199 kr.

Observera att en ej avhämtad försändelse INTE gäller som retur eller ångrat köp. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.

Leveranstider

Leveranstiden till uthämtningsställe är vanligtvis 1-3 arbetsdagar från beställningsdagen.

Vid hemkörning är leveranstiden vanligtvis 2-4 arbetsdagar från beställningsdagen.

Obs! Vid leverans till öar kan leveranstiden ta ytterligare 1-2 dagar.

Dröjsmål i leverans

Även om vi gör vårt yttersta för att leverera det som har blivit beställt i utlovad tid kan det bli fel. Om leveransen dröjer från vad som har utlovats ber vi dig kontakta oss omgående så att vi kan undersöka varför leveransen dröjer.

Vid eventuell försening som vi inte kan åtgärda inom skälig tid har du som kund rätt att häva köpet utan extra kostnad.

Transport och eventuella transportskador

All transport sker med hjälp av DHL.

Synlig skada hos ombudet/transportören

Om du upptäcker att paketet är skadat när du hämtar ut det så ska du meddela detta till ombudet/transportören och be dem göra en notering om detta. Noteringen ska göras innan du tar emot paketet.

Transportföretagets telefonnummer är, DHL: 0771 345 345 

 

Dold skada på paket

Om du upptäcker en skada på din(a) vara/varor när du fått hem paketet p.g.a. att det är en dold skada måste du anmäla det till oss inom inom skälig tid och så snart felet borde ha upptäckts. Vi vill alltid besiktiga skadan och ber dig därför ta en eller flera bilder på skadan och även på kartongens utsida och emballaget.

Du ska inte returnera eller kassera varan som du reklamerar innan du kontaktat oss, detta för att vi ska kunna göra en rättvis bedömning av skadan.

Vi ber dig därför att anmäla transportskador så fort som möjligt och utan dröjsmål till info@ecoteket.se

När du gjort det så behandlar vi din reklamation fortast möjligt.
Vi ersätter dig på lämpligt sätt, genom en ny likvärdig vara eller pengarna tillbaka.

Avbeställning

Det är möjligt att göra en avbeställning innan vi har skapat din faktura och bekräftat din transporthandling. Var vänlig kontakta oss så fort som möjligt via mail info@ecoteket.se om du önskar att avbeställa. Din avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse från oss har mottagits.

Notera att order som är beställda innan kl 12 på helgfria vardagar normalt skickas samma dag.

Ångerrätt

Du har som konsument 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (DAL). Som kund har du rätt att öppna förpackningen och granska produkten för att fastslå om du är nöjd. Ecoplanet AB förbehåller sig rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas om produkten hanterats på ett icke varsamt sätt. Om man önskar kan man vid utnyttjande av ångerrätten använda sig av Konsumentverkets ångerblankett.

Du har som konsument rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om ångrat köp. Du som konsument kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund. Gäller både hela köp och delar av ett köp. Kostnad för returfrakt är ca 50-100 kr beroende på varans vikt. 

Postadress:

Ecoplanet AB
Skolgatan 6 C
535 30 Kvänum

Retur varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör, transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund. Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.

Observera att livsmedel samt varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten är undantagna ångerrätten och kan ej returneras.

Reklamationer

Du har som konsument 3 års reklamationstid enligt konsumentköplagen (för livsmedel måste reklamationen ske före sista utgångsdatum). Reklamationen skall göras inom skälig tid, vanligtvis två månader, efter det felet upptäckts eller borde ha upptäckts.

Kontakta oss gällande vilken felaktighet det är på varan eller om det föreligger dröjsmål på ett ändamålsenligt sätt. Vid en godkänd reklamation står Ecoplanet AB för alla kostnader inklusive all frakt.

Gällande fraktskador bör dessa anmälas inom skälig tid och så snart felet borde ha upptäckts.

Vid tvist där köparen är privatperson har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. ( https://arn.se/ )  eller vända sig till EU-kommissionens hemsida som specialiserar sig på tvistlösning inom e-handeln: http://ec.europa.eu/odr

Återbetalning

Du som konsument har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit ditt meddelande om ånger. Du som kund kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess att du har lämnat ett bevis på att varan återsänts, det som sker först.

Återbetalning sker så fort som möjlig, dock senast 14 dagar från det att vi mottagit ditt meddelande om ånger. Vi använder samma betalsätt som du använt vid betalningen av köpet. Vid retur av enskilda varor återbetalas inte fraktavgiften, vilket den gör vid en komplett retur.

Vid reklamation och om vi tagit omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation ska eventuella fraktkostnader som du som konsument stått för återbetalas inom 14 dagar från den dag vi mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.

Returer

Vi förbehåller oss rätten att i samråd med konsumenten ersätta defekt vara med likvärdig, om identisk vara ej finnes tillgänglig vid tillfället för åtgärd av returnerad vara.

Övrig information

Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Speciellt produkter tillverkade för hand av naturmaterial kan skilja sig i form och färg. Skulle en avvikelse resultera i att du inte vill ha varan går det självklart att reklamera produkten.

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. 

Tvist

Vid eventuell tvist kommer Ecoplanet AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Force Majeure

Ecoplanet AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighets beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

Lagen om distanshandel

Ecoplanet AB följer lagen om distanshandel. Läs mer här.

Integritetspolicy/Informationssäkerhet

Läs mer här.

FÖRETAGSUPPGIFTER

Ecoplanet AB, Skolgatan 6 C , 53530 Kvänum, Sverige

E-post: info@ecoteket.se

Telefon: +46760 29 50 05

Org. nr: 559214-0445

Momsreg.nr/VAT-nr: SE559214044501

Bankgiro: 5357-8233

Godkänd för F-skatt

 

 

 

Standardvy | Byt till Mobil vy